Marcel TOLCEA
În urmă cu nici măcar un sfert de veac, discursul jurnalistic părea că este cel mai influent discurs al sferei publice creditat cu autoritate, veridicitate, moralitate și eficiență. De atunci încoace, însă, lucrurile s-au complicat cu absolut toate aceste repere. În primul rând, grație apariției presei online, astăzi nu mai știm cine este jurnalistul. În accepțiunea clasică a cuvântului, jurnalistul este – conform criteriilor americane – o persoană care câștigă cel puțin 50 la sută din veniturile sale din exercitarea unei profesii arondate producerii unui mesaj mediatic, care lucrează într-o instituție de presă etc. O asemenea definire, mai degrabă administrativă, e importantă fiindcă ea deosebește jurnalistul de gazetar/ publicist. Adică de o persoană care nu muncește neapărat într-o redacție, dar este prezent în spațiul public prin colaborări permanente sau intermitente. (Observați cât de puțin atenți suntem atunci când vine vorba despre cuvintele jurnalismului?) (…)
Revista Orizont, octombrie 2019
revistaorizont.ro